vrijdag 4 januari 2013

Keuzes maken en het zetten van kleine stapjes

Begin vorig jaar dacht ik even alles tegelijk te gaan doen. Bezuinigen/consuminderen, groener leven, afvallen en zo nog wat van die dingen die ik even ging doen ;)). Binnen de kortste keren werd ik er gek van en dreigde er helemaal niets te gebeuren! Toen heb ik mij herpakt en heb ik besloten om eerst het meest noodzakelijke aan te pakken en in de loop van het jaar de rest (dacht ik).
Aangezien ik heel bang was dat mijn man zijn baan zou verliezen en ik ons al onder de brug zag slapen heb ik het bezuinigen/consuminderen als eerste aangepakt. Eerst natuurlijk alles op papier gezet: de inkomsten en uitgaven en uitgezocht wat de basisuitgaven waren. Wat hadden we minimaal nodig om te leven? Omdat ik had gelezen dat mensen van 40 euro per week konden leven had ik ons op 50 euro per week aan boodschappen gezet. Nou, ik weet niet hoe anderen dat doen maar ons lukte het van geen kanten! Met veel moeite redden we het nu steeds beter met 75 euro en daar houd ik het voorlopig op. In de loop van het jaar lukte het steeds beter om de hand op de knip te houden en dat is tevens de allerbelangrijkste les die ik vorig jaar heb geleerd. Gewoon volhouden!!!!!!  Het lijkt me heel moeilijk om van het ene op het andere moment te moeten bezuinigen. Ik moest als het ware afkicken en dat ging met vallen en opstaan.Ging ik in het begin af en toe behoorlijk in de fout (met als super uitglijer een diner voor 6 personen in een 2 sterren restaurant) toch leerde ik steeds beter de teugels aan te halen. We hebben nu een buffer en het consuminderen gaat ons nu steeds beter af. De behoefte om dingen te kopen lijkt gewoon te verdwijnen, wie had dat nou gedacht!?! Mijn man heeft nog steeds zijn baan en ik heb er nu ook vertrouwen in dat we eventueel zelfs van bijstandsniveau zouden kunnen leven (we zullen natuurlijk alles doen om dit te voorkomen!) Dit geeft heel veel rust en ook ruimte om weer nieuwe dingen aan te pakken dit jaar. Dit jaar ga ik een groener leven.
Hoe ik dit precies ga aanpakken weet ik nog niet maar ik ga alvast maar eens beginnen met 1x per week vegetarisch eten. Ik ga ook eens kijken naar vlees van beesten die een behoorlijk leven hebben gehad. Ik ga die netjes om je groente, fruit en brood in te doen en die ik vorig jaar al gekocht had, eens opzoeken. Dat lijkt me om te beginnen een mooi plan ;)  Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe je tabbladen maakt?

3 opmerkingen:

  1. Wij redden het meestal wel met 50 euro, maar dan kan je niet echt extra dingen doen... Het ligt er bijvoorbeeld aan waar je brood koopt (bij de bakker, of goedkoop brood bij de Albert Heijn), ga je voor A-merken, B-merken of C-merken? Wij hebben heel veel euroshopper bijvoorbeeld, en drinken vaak liever aanmaak dan cola, en erg weinig bier/wijn/ander alcohol. Ik zet een hele pot koffie en doe dat in de thermoskan, in plaats van dat we steeds een pad pakken. Vaak doen we aan het eind van de dag de boodschappen als mijn vriend thuis is, en dan halen we brood met 35% korting, vlees kopen we bijna alleen maar in de aanbieding en dat slaan we dan wat groter in. Sowieso is de vriezer onze beste vriend ;-)

    Ennuh... tabbladen, bedoel je daarmee hier op blogger? Dat kan je maken door een extra pagina bij te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij grijpen meestal naar de euroshopperspullen en koffie wordt hier ook 's ochtends met de hand gezet (filter op de thermoskan). Maar wij willen idd weleens in het weekend iets meer luxe. We hebben ook 2 katten en een hond en die kosten ongeveer een tientje per week en manlief heeft graag zijn biertje en zijn chips. Toch redden we het nu eigenlijk best goed met die 75,-. Die tabbladen heb ik al gevonden maar toch bedankt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond je blog vandaag. Leuk gevonden, die combinatie groentje-groener. En ik snap goed dat het niet lukt om alles tegelijk te doen! Zelf probeer ik als student nu al structuur/regelmaat te vinden, en goed op mijn inkomsten en uitgaven te letten, zodat het een vast patroon wordt.
    Als ik dan volgend jaar hoop te trouwen, hoef ik niet met alles met 0 ervaring te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen